کشور اوکراین بیوگرافی

کشور اوکراین بیوگرافی

کشور اوکراین در یک نگاه

مساحت اوكرین كه سرزمین پست و همواری است كه كه بیشتر قسمت هی آن را جلگه در بر گرفته ۶۰۳۷۰۰ كیلو متر مربع می باشد.نام محلی آن اوكرین با تلفظ «اوكرائین» به معنی پیان قلمرو و یا «كرانه» می باشد.

پایتخت: شهر کیف

میادین معروف پیتخت : خرشاتیك – سیرك – استقلال

پاركهی معروف پیتخت : پارك شفچنكو – گیدروپارك

شهرهی معروف : كیف – خاركف – پولتاوا – ادسا – لوو

شهرهی توریستی و تاریخی : شبه جزیره كریمه – كیف – خاركف

موقعیت در اروپا : كاندیدی اتحادیه اروپا سال ۲۰۰۸

زبان تدریس دانشگاهها : روسی، اوكرینی، انگلیسی،آلمانی،فرانسوی

صنیع : كشتی سازی – هوا و فضا – صنیع نیروگاهی و دفاعی – فولاد

صنیع هنری : نقاشی – مجسمه سازی – موسیقی – تئاتر و سینما

علوم دانشگاهی معروف : هوا و فضا – ساخت و تولید موتورهی هواپیما – ساخت و تولید موشك وراكت – الكترومكانیك- فیزیك لیزر- مهندسی جوش – مهندسی مكانیك- مهندسی سینما – موسیقی- شاخه هی هنر- علوم پزشكی – تخصص چشم پزشكی – رادیولوژی و بیوتکنولوژی،مهندسی ژنیک پیشرفته،بیوفییک،بیوشیمی و…

محدوده جغرافییی: ین كشور در شمال دریی سیاه قرار گرفته و طول سواحل سواحل آن ۲۷۸۲ كیلومتر می باشد. دریی آزوف در جنوب شرقی اوكرین جزئی از دریی سیاه به حساب می ید كه به وسیله تنگه ی كرچ به آن متصل است و میان روسیه، شبه جزیره ی كریمه و خاك اصلی اوكرا ین قرار دارد. ین كشور از شمال به بلاروس، از شمال شرق و شرق به روسیه، از جنوب و جنوب غربی به رومانی و ملداوی و از غرب به كشورهی لهستان، مجارستان و اسلواكی محدود می شود. همچنین از طریق دریی سیاه با تركیه، بلغارستان، و گرجستان داری مرز مشترك دریائی می باشد.

اوکراین بزرگترین  کشور بزرگ اروپا

اوكرین دومین كشور بزرگ اروپا به لحاظ وسعت پس از روسیه به حساب می ید كه در قرون وسطی با عنوان روسیه (كیفسكی روس) هسته ی مركزی اسلاو هی شرقی محسوب می شد.
ین سرزمین در پی جنگهی متعدد تجزیه شد و تحت كنترل سیر كشورها به ویژه لهستان و اواخر قرن هجدهم روسیه در آمد اوكرین پس از انقلاب اكتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه به عنوان یكی از جماهیر سوسیالیستی محسوب می شد تا ینكه در تاریخ ۲۴/۸/۹۱ پس از فروپاشی شوروی به استقلال رسید. شیان ذكر است اوكرین حتی در زمانیكه جز اتحاد شوروی به شمار می رفت واجد حق ری در سازمان ملل متحد بود و از ۲۴ اكتبر ۱۹۴۵ عضو ین سازمان محسوب می شود. ین كشور یكی از اركان چهارگانه اصلی تشكیل دهنده شوروی بود كه در تاسیس و انحلال ین امپراطوری سهم به سزیی داشته است.

نژاد مردم اوکراین

نژاد اوكرینی از گروه نژاد هی اسلاو شرقی می باشد.اوكرینی ها ۷۳ در صد جمعیت را تشكیل می دهند. روسها بزرگترین اقلیت نژادی در ین كشور به حساب می یند كه بیش از یك پنجم جمعیت اوكرین را تشكیل می دهند. طبق آخرین آمار در حدود ۵۰۰ هزار نفر یهودی در اوكرین زندگی می كنند كه حدود یك درصد جمعیت اوكرین را شامل می شود. اقوام ساكن دیگر در اوكرین شامل بلاروسها ۸ درصد، ملداویائی ها ۶ درصد، لهستانیها ۸/۱ درصد و ما بقی مجار ها،یونانیها، رومانیائی ها و تاتارها می باشند.

تقسیمات کشور اروپایی اوكرین

از لحاظ تقسیمات كشوری اوكرین از یك جمهوری خود مختار كریمه و ۲۴ استان تشكیل شده است.

شورا هی شهری و روستاها نقش مهمی یفا می كنند و در هر یك از بخش ها، شهر ها و استان ها نمینده رسمی رئیس جمهور اداره ی امور را بر عهده دارد.

جمعیت کشور اروپایی اوكرین

جمعیت اوكرین در بین سال هی ۹۲ تا ۹۵ در حدود ۵۲ میلیون نفر بود ولی با توجه به آنكه در سال هی اخیر رشد جمعیت در ین كشور منفی بوده است بر اساس آخرین سرشماری رسمی (۲۲ آذر ۱۳۸۰) جمعیت اوكرین ۴۱۵۰۰۰/۴۸ نفر اعلا م گردیده كه شامل ۵۴ درصد زن و ۴۶ درصد مرد و ۳۲ میلیون جمعیت شهر نشین و ۱۶ میلیون روستائی می باشد.

در سال ۲۰۱۳ جمعیت اوکراین در حدود ۴۵ میلون نفر بوده است.پیتخت آن كیف نیز ۶/۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

آب وهوی كشور اروپایی اوكرین

آب و هوا در اوكرین در شمال سرد و در جنوب معتدل است. در شهر كیف ۲ تا ۳ ماه از سال یخبندان كامل است كه دما تا ۲۵ درجه زیر صفر هم میرسد.

میانگین دما در ماه ژانویه منفی ۶ درجه و در جولی مثبت ۲۰ درجه سانتیگراد است ولی در جنوب كشور حرارت در ژانویه ۴ درجه و در جولی ۲۸ درجه است.

آب وهوی كشور اوكرین در تابستان معتدل و در زمستان سرد است به نحوی كه حتی تا ۲۵ درجه زیر صفر نیز میرسد و شبیه به آب و هوی استان اردبیل میباشد.

اختلاف ساعت تهران با کیف اوکراین

زمان كیف ((GMT+2 ، ۳۰ دقیقه عقب تر از ساعت تهران می باشد.

آب لوله كشی آشامیدنی اوكرین

آب: آب لوله كشی آشامیدنی نیست و بید آب معدنی تهیه نمیید.

برخورد با خارجیها در كشور اروپایی اوكرین

بر اساس قوانین كشور اوكرین خارجیانی كه بصورت قانونی در ین كشور اقامت دارند و فاقد ملیت اوكرینی هستند میتواننــد از حقوق افراد اوكرینی برخوردار شوند

زبان مردم كشور اروپایی اوكرین

زبان مردم اوكرین از گروه زبان هی اسلاو شرقی است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد.به عبارت دیگر لغات مورد استفاده در زبان اوكرینی بیشتر بر گرفته از زبان لهستانی است ولی دستور زبان ین زمان به مانند زبان روسی می باشد.

زبان روسی بیشترین رواج را پس از زبان اوكرینی در ین كشور دارد. اخیراً با هدف انسجام بخشیدن به زبان و فرهنگ اوكرینی اهمیت بیشتری به آن داده می شود و ین امر باعث بروز اختلافاتی میانی اوكرینی ها و روسها از یكسو و دو كشور روسیه و اوكرین از سوی دیگر شده است. ین امر در مناطق غربی اوكرین به ویژه لووف باعث تنشها حتی خونریزی هم شده است. ضمناً الفبی زبان اوكرینی نظیر زبان روسی سیریلیك می باشد و تفا وت میان ین دو اندك است.

پرچم كشور اروپایی اوكرین

پرچم اوكرین متشكل از دو رنگ آبی در قسمت بالا و زرد در پائین می باشد.رنگ زرد سمبل مزارع گندم اوكرین می باشد. به رویت دیگر دو رنگ آبی و زرد ین پرچم مظاهر آب و آتش نیز محسوب شده اند.

نشان ملی كشور اروپایی اوكرین

پس از استقلال اوكرین «سر نیزة سه شعبه» نشان رسمی اوكرین شناخته شد. «نیزة سه شاخه» در مناطق مركزی اوكرین از قرن ۶ میلادی به عنوان سمبل «قدرت» شناخته شده است.

ین نشان در زمان دولت شهرهی روس كیف مورد استفاده قرار می گرفت. در برخی تعابیر ین نشان مظهری از سرنیزة جنگی تلقی شده و در برخی تفاسیر دیگر مظهر شاهین در حال شكار، كمان خمیده با تیر و در نهیت تثلیث مقدس (پدر، پسر، روح القدس) معرفی شده است. به هر حال اكثریت بر ین باورند «سرنیزة سه شعبه» مظهر قدرت برتر می باشد. نشان نیزه ی سه شعبه و پرچم اوكرین بری اولین بار به طور رسمی توسط اولین دولت مستقل اوكرین یعنی «جمهوری مردمی اوكرین» در سال ۱۹۱۸ به كار رفت.

واحد پول كشور اروپایی اوكرین

واحد پول اوكرین كوپك و ۱۰۰ كوپك ۱ گریونا است.

نرخ برابری ارز:

هر دلار آمریكا برابر ۸ گریونا

در اغلب فروشگاههی عمومی و خصوصی، هتل ها، فرودگاهها و صرافیهی رسمی بری تبدیل ارز وجود دارند كه به نرخ آزاد عمل می كنند.

مذهب كشور اروپایی اوكرین

نا سال ۹۸۸ میلادی ساكنین اوكرینی فعلی نیز به مانند بسیاری از مردم اروپا بت پرست بودند ولی با پذیرش آئین مسیحیت از سوی پرنس ولادیمیر ین كشور نیز مسیحی شد.

در سال ۱۰۵۴ به دنبال تكفیر متقابل پاپ روم و پاتریاك بیزانس مذهب ارتدوكس توسط پاتریاك بیزانس به وجود آمد و كشور هی زیادی از جمله دولت شهر روس كیف (اوكرین، روسیه و بلاروس) ارتدوكس گردیدند و به همین دلیل بیشتر مردم اوكرین تابع كلیسی ارتدوكس بوده و اقلیتی تابع كلیسی كاتولیك می باشند كه بیشتر ساكن نواحی غرب اوكرین نواحی غرب اوكرین هستند. علاوه بر ارتدوكسها و كاتولیك ها، پیروان مذهب پروتستان و برخی فرق مسیحی نیز در اوكرین وجود دارند. یهودیان هم داری كنیسه هی مختلف هستند (در كیف ۲ كنیسه) كه مراسم مذهبی خود را انجام می دهند.

مسلمانان كشور اروپایی اوكرین

اگرچه آمار رسمی از مسلمانان اوكرین موجود نیست ولی رقم تقریبی مسلمانان اوكرینی ۲ میلیون برآورده شده است كه عمدتاً در شبه ی جزیرة كریمة ساكن میباشند ولی در سیر شهرهی اوكرین به مانند دانتسك، زاپاروژیه، لوگانسك و غیره زندگی می كنند و عمدتا از اقوام تاتار، داغستانی و آذربیجانی می باشند.

آذریها شیعه اثنی عشری بوده و مابقی اهل تسنن هستند. دین مبین اسلام توسط تركهی عثمانی و بازرگانان كشورهی شرقی در اوكرین رواج پیدا نموده و گفتنی است در حال حاضر ۳۲۷ تشكل اسلامی در اوكرین مشغول فعالیت می باشند. در شبه جزیره ی كریمه مساجد زیادی وجود دارد ولی در سیر شهرها مسلمانان به دلیل عدم وجود مسجد بری انجام تكالیف دینی مشكل دارند. در شهر كیف نیز مسجدی احداث شده كه هنوز به اتمام نرسیده لكن روزهی جمعه از آنان بری اقامه فریضه جمعه بهره برداری می شود.

قبله: ۱۷درجه و ۳۵ دقیقه به سمت جنوب شرقی

رودخانه های مهم كشور اروپایی اوكرین

در اوكرین رود هی فراوانی جریان دارند كه عمدترین آنها دنیپر، دونتس و بوگ جنوبی می باشند.

دنیپر كه سرچشمه آن كوههی روسیه و بلاروس هستند پس از ولگا و دانوب بزرگترین رود اروپا محسوب می شود و فقط سه ماه از سال آب آن منجمد می گردد. همچنین چندین سد ونیرو گاه برق آبی بر روی دنیپر احداث گردیده كه دریاچه هی مصنوعی بزرگی را تشكیل داده است.

دریا های کشور اروپایی اوکراین

دریای سیاه و دریای آزوف

بنادر معروف : اودسا، یلیچفسكی، نیكلیف، سیواستاپل، یالتا و كرچ

انرژی كشور اروپایی اوكرین

حدود ۴۵ درصد از برق مصرفی ین كشور از ۵ نیروگاه هسته ی ین كشور تامین می گردد كه با توقف كار نیروگاه هسته ی چرنوبیل در ۲۵ آر ماه ۷۹، تعداد ین نیرو گاهها به ۴ نیروگاه رسید و بنا به ادعی مقامات اوكرینی ۷ درصد از توان تولید الكتریسیته نیروگاه هسته ی ین كشور كاسته شد.

مابقی برق مصرفی و مورد نیاز كشور از طریق ۳۲ نیروگاه حرارتی و برق آبی ین كشور تامین می شود. همچنین علیرغم ینكه اوكرین ۶۵ در صد از منابع زغال سنگ شوروی سابق را در خود جی داده بود ولی از لحاظ داشتن منابع نفتی كشوری فقیر به حساب می ید. ین كشور داری ۳ ناحیه ی فقیر نفت خیز در مناطق ناحیه ی كارپات (غرب كشور) دنیپرو پتروفسك و دونتسك (شرق كشور) و پیریچرنومورسك كریمه (جنوب كشور) می باشد. میزان تولید نفت در ین ۳ ناحیه بسیار محدود بوده و كمتر از ۵ درصد مصرف كشور را تامین می كند لذا صرفاً در داخل كشور مصرف می شود. همچنین منابع فقیر گاز طبیعی اوكرین در دریی سیاه و ناحیه ی صومی واقع شده است. تولید گاز طبیعی در سال ۱۹۷۵ اگر چه بالغ بر ۶۵ میلیارد متر مكعب بود ولی در حال حاضر به ۱۸ میلیارد متر مكعب تقلیل یافته است و ین میزان تولید كم سبب گردیده تا اوكرین به دلیل واردات گاز طبیعی از روسیه به ین كشور وابستگی شدیدی داشته باشد. ین میزان تولید پیش از ین ۲۰ درصد نیاز داخلی اوكرین را تامین می نمود ولی در حال حاضر ین رقم كاهش داشته است.

وضعیت انرژی اوكرین

میزان مصرف نفت خام: ۳/۸ میلیون تن
میزان تولید نفت خام:۷/۳ میلیون تن
میزان مصرف گاز طبیعی: ۷۵ میلیارد متر مكعب
میزان تولید گاز طبیعی: ۲/۱۸ میلیارد متر مكعب
میزان ترانزیت گاز طبیعی: ۱۲۹ میلیارد متر مكعب
طول خطوط لوله گاز:۳۵۹۰۰ كیلومتر
طول خطوط لوله نفت: ۴۰۰۰ كیلومتر
منابع تامین نفت: روسیه، قزاقستان
میزان تولید برق: ۱۷۲ میلیارد كیلو وات ساعت
میزان تولید ذغال سنگ: ۶ /۱۶ میلیون تن

برق كشور اروپایی اوكرین

سراسر كشور اوكرین داری برق بوده و استاندارد برق در اوكرین ۲۲۰ ولت می باشد.كشور اوكرین داری نیروگاههی اتمی جهت تولید برق و انرژی گرمیی می باشد و آب گرم در ین كشور بصورت مركزی است و در تاریخ آبان ماه توسط شهرداری آب گرم شوفاژها و حمام ها باز می شود و به خانه ها راه می یابد.

ساعات کار اداری در كشور اروپایی اوكرین

ساعات كار اداری روزانه ۸ ساعت از ۳۰/۸ یا ۹ لغیت ۳۰/۱۷ یا ۱۸ با یك ساعت تعطیلی بری صرف ناهار می باشد.روزهی شنبه و یكشنبه تعطیل است. ساعات كار وسائل نقلیه عمومی از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ می باشد.

تعطیلات رسمی در كشور اروپایی اوكرین

اول ژانویه ضآغاز سال میلادی

۷ ژانویه كریسمس ارتدوكسها

۸ مارس روز جهانی زن

۱۶_۱۵ آوریل عید پاك

۲۸ ژوئن روز قانون اساسی

۲۴ آگوست روز استقلال

۲_۱ می روز جهانی كارگر

۹ می روز پیروزی

۴_۳ ژوئن روز تثلیث مقدس

اقتصاد و صنعت کشور اروپایی اوکراین

اوكرین از نظر صنعتی و اقتصادی دومین جمهوری مهم شوروی سابق پس از روسیه به شمار مي‌رفت. اوكرین نه تنها تولید كننده غلات محسوب می شد بلكه مركز تولید فولاد، استخراج زغال سنگ و آهن، صنیع شیمیائی و مواد غذیی نیز بود.

در سال هی اولیه ی فرو پاشی شوروی فقدان ساختار هی رسمی و قانونی جدید و نوپائی ین كشور در عرصه ی اقتصاد بین الملل مانع از بهبود اقتصاد ین جمهوری شده بود ولی اخیراً تحولاتی در بخش اقتصاد ین كشور به چشم میخورد . هواپیما سازی، تانك سازی، كشتی سازی، تولید موشك، صنیع اپتیك، ساخت ماشین آلات سنگین، موتور سازی، لوله سازی، توربین، صنیع فولاد، ادوات كشاورزی، صنیع سبك، صنیع شیمییی، مواد غذیی، الكترونیك، ریانه، پوشاك، سیمان، مواد غذیی، الكترو نیك، ریانه، پوشاك، سیمان، نساجی، و تولید الیاف مصنوعی در زمره ی محصولات صنعتی اوكرین به حساب می یند.

کشاورزی در کشور اروپایی اوکراین

اوكرین كه خاك سیاه یا چرنوزیوم بخش وسیعی از خاك آن را پوشانده است یكی از غنی ترین اراضی كشاورزی شوروی سابق و منطقه را داراست و انواع گندم، چغندر قند، سیب زمینی، گل آفتابگردان، پنبه، تنباكو، سویا، علوفه، كائوچو، سقز وانواع میوه و سبزی در آن كشت می شود هم چنین سالانه در حدود ۹/۸ میلیون متر مكعب چوب از جنگل هی آن به دست می ید. اوكرین سابق بر ین به دلیل تولید انبوه غلات به سیلوی اروپا معروف بود. امروزه نیز سالانه حدود ۴۰ میلیون تن غلات در اوكزین برداشت می شود.

رشد تولیدات بخش كشاورزی : ۹/۹ درصد

میزان تولید غلات:۷/۳۹ میلیون تن (۷/۲۵ درصد افزیش نسبت به سال قبل)
میزان تولید گندم: ۳/۲۱ میلیون تن

منابع طبیعی کشور اروپایی اوکراین

ذخائر غنی زغال سنگ در حوزه ی دونتسبك، ذخائر مهم سنگ آهن در منطقه ی هورلیكا وهمچنین سنگ منگنز، گرانیت، گچ، نمك، پتاسیم، كائولن، فسفر و سنگ مرمر از جمله ذخائر معدنی اوكرین می باشند.

مرزهای زمینی و هوایی اوکراین

ین كشور از شمال با كشور روسیه سفید و از شرق با كشور روسیه و از غرب با كشورهی لهستان ، مجارستان ، مولداوی و رومانی و از جنوب با دریی سیاه هم مرز میباشد و آخرین مرز قاره هی اروپی شرقی است كه كاندیدی ورود و عضویت به اتحادیه اروپا میباشد.

مرزهی هوائی اوكرین

شركت هواپیمائی كاسپین و یو ام یر هفته ی دو نوبت به ین كشور پرواز دارند و قدیمیترین خطوط هوائی با كادر بسیار مجرب در ین خط پروازی میباشند. نوع هواپیمی پروازی در ین مسیر توپولوف ۱۵۴ میباشد كه با آب و هوی جمهوریهی سرد سیر شوروی سابق سازگاری خاصی دارد.

شهر کیف پایتخت اوکراین

شهر کیف پایتخت اوکراین

آشنایی با شهر کیف اوکراین

کی‌یف یا کییِف یا کیف ( Київ به اوکرائینی ، به روسی Киев ) پایتخت و بزرگترین شهر کشور اوکراین است. این شهر یکی از نقاط مهم صنعتی، فرهنگی و علمی در اروپای شرقی می‌باشد و زادگاه بسیاری از دانشمندان و محققان این کشور است. کی‌اف در زمینه حمل و نقل عمومی از امکانات پیشرفته‌ای برخودار است.

واژه کی‌اف اقتباس از نام یکی از چهار کاشف این شهر (سه برادر و یک خواهر) به نام «کی» گرفته شده است.

این شهر بوسیله رودخانه دنیپر به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم ، که در مجموع دارای ۱۰ منطقه شهرداری است.بخش راست رودخانه که دارای ۷ منطقه می‌باشد، با جمعیتی در حدود۲.۶۴۲.۴۴۰ نفر و بخش چپ رودخانه با ۳ منطقه دارای جمعیتی در حدود۹۳۰.۰۰۰ نفر می‌باشد.

 

بر طبق آمارگیری سال ۲۰۰۷ در این شهر ۷۱۹ گروه و سازمان دینی وجود دارد که ۱۷۷ سازمان مربوط به مسیحیان پروتستان ، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده.در این آمار ۸ مرکز اسلامی نیز در این شهر به چشم می‌خورد.

شهر کی یف پایتخت اوکراین بوده و در کنار سواحل رود دنیپر واقع شده است و دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله می باشد. کی یف را مادر شهر های روسی می نامند و این عنوان از این بابت می باشد که این شهر مرکز دولت کهن اسلاو یعنی کیفسکایا روس بوده است.

کی یف مرکز سیاسی، صنعتی، علمی و فرهنگی کشور می باشد.در شهر کی یف کارگاه ها و کارخانجات متعددی در زمینه های مختلفی همچون صنایع هوافضا، محصولات  الکتریکی و الکترونیکی، کشتی سازی و غیره مشغول به فعالیت می باشند. پایتخت کشور اوکراین مرکز بزرگ علمی این سرزمین نیز محسوب می شود که در آن آکادمی علوم، تعداد فراوانی انستیتو های علمی – تحقیقاتی، موسسات آموزش عالی و آزمایشگاه های مختلفی  وجود دارند. دانشمندان اوکراین در کنگره ها و کنفرانس های بین المللی در زمینه های مختلف علمی شرکت می نمایند. کی یف به عنوان یک مرکز بزرگ فرهنگی نیز شناخته می شود که در آن تئاتر ها، سالن های کنسرت، سیرک، موزه ها، سینما ها و کتابخانه هایی وجود دارند که بازگو کننده تاریخ این شهر و ملت اوکراین می باشند. این شهر یکی از زیباترین شهر های دنیا بوده و آن را شهر باغ می نامند، ساکنین کی یف دلیل این نام را منظره شهر در فصل بهار خوانده و می گویند : اگر شما فصل بهار به کی یف بیائید خواهید فهمید که چرا این شهر را شهر باغ می خوانند.

ساختار شهر

در اکثر شهر‌های اوکراین مرکز شهر منطقهٔ لوکس و گران قیمت شهر محسوب میشود. در کیف میدان نزلژنستی و خیابان خرشاتیک که از آن عبور می‌کند مرکز شهر و منطقهٔ گران قیمت است.در روز‌های تعطیل عبور خودروها ممنوع شده و در سطح خیابان مکان‌های سرگرمی دایر میشود. همچنین انتهی این خیابان دا غرب به رود دنیپر می‌رسد.قابل ذکر است سفارت ایران نیز در نزدیکی‌ ابتدای این خیابان واقع است.

كیف پیتخت اوكرین شهری است با قدمت ۱۵۰۰ ساله و یكی از قدیمی ترین شهر هی اروپی شرقی و مركزی میباشد.

ین شهر توسط رود دنیپر به بخش غربی و شرقی تقسیم شده است. كیف به دلیل سرسبزی و داشتن بنا هی تاریخی زیاد به نامهی «شهری در باغ » و شهر موزه ها معروف است. مساحت ین شهر ۸۰۰ كیلومتر مربع می باشد كه بالغ بر ۵۰۰ كیلومتر مربع آن فضی سبز و مابقی را ساختمانها و اماكن عمومی تشكیل می دهد. كیف نه تنها پیتخت اوكرین است بلكه بسیاری از جاذبه هی تاریخی و فرهنگی كشور اوكرین را به تنهیی در خود جی داده است. ین شهر با جمعیتی بالغ بر ۵/۲ میلیون نفر پر جمعیت ترین شهر اوكرین می باشد.

دروازه ی طلائی یا زولتی وارتا

دروازه شهركی یف در سده هی گذشته كه كمتر دشمن خارجی قادر به فتح آن گردید.

در برخی از اسناد و مدارك سال ساخت ین دروازه به قرن ۱۱ میلادی بر می گردد. ین دروازه در جریان جنگ دوم جهانی آسیب دید ولی در سال ۱۹۴۸ مورد ترمیم و باز سازی قرار گرفت. ین بنا در خیابان ولادیمیر سكیا شماره ی ۴۰۸ واقع گردیده است

شهر لووف اوکراین عروس اروپا

شهر لووف اوکراین

لووف به روسی به معنی سلطان جنگل شیر می باشد.

این شهر در سال ۱۲۵۶ میلادی بنیانگذاری شده و در غرب اوکراین در نزدیکی مرز لهستان(فاصله شهر تا مرز اوکراین-لهستان ۹۰ کیلومتر است) قرار گرفته است. بنیانگذار شهر دانیل گالیتسکی می باشد که نام شهر لووف برگرفته از پسر وی یعنی لف می باشد.البته کلمه لووف در زبان روسی به معنی سلطلان جنگل شیر می باشد که در جای جای این شهر می توانید مجسمه های مختلفی از شیر را در خیابان های لووف ببینید.

دانشگاه های موجود در شهر اروپایی لووف دارای رنکینگ ۳ رقمی در رتبه بندی جهانی می باشد، مخصوصا دانشگاه علوم پزشکی لووف اوکراین که همکاری های نزدیکی با نیوکسل انگلستان دارد و این دانشگاه به هراه دانشگاه علوم پزشکی بوگاموتلس و دانشگاه علوم پزشکی دانسک جزو سه دانشگاه مطرح در اروپا و کشور اوکراین می باشد.

شهر لووف کشور اروپایی اوکراین  جزو سه شهر مقلب به عروس اروپا می باشد.

بعد  از بوداپست مجارستان و پراگ کشور چک، شهر لووف اوکراین رتبه سوم را از نظر زیبایی و معماری در اروپا دارد.

در شهر لووف کشور اروپایی اوکراین

از ویژگی های خاص شهر سنگ فرش بودن اکثر خیابان ها است که قدمت بیش از ۱۰۰ سال دارند. با توجه به اینکه لووف زمانل تحت امپراتوری اتریش –مجارستان بوده است معماری ساختمان های شهر مانند کشور اتریش و بیشتر شباهت به معماری اروپای شرقی دارد.

میدان اصلی شهر لووف بسیار زیبا و با قدمت و تحت حفاظت سازمان بین المللی یونسکو است در این میدان اولین پستخانه اوکراین که اکنون به موزه تبدیل شده است و همچنین نخستین داروخانه این سرزمین قرار گرفته اند.قابل ذکر است که دانشگاه پزشکی لووف با قدمت بیش از ۲۰۰ سال اولین دانشگاه پزشکی در کشور اوکراین   می باشد.

در این شهر ۱۳ کشور (چک، ایتالیا، اتریش، کانادا، هلند، لیتوانی، لتونی، لهستان، روسیه، برزیل، آلمان، روسیه سفید و قزاقستان)دارای کنسولگری هستند.

شهر های کشور اوکراین

شهر های کشور اوکراین

شهرهای مهم کشور اورپایی اوکراین

شهر یالتا اوکراین

یالتا (به اوکراینی: Ялта، به تاتاری کریمه: Yalta) یکی از شهرهای کریمه در جنوب اوکراین است که بر کرانهٔ دریای سیاه جای دارد. یالتا بر کنار خلیجی کوچک و کم‌عمق رو به دریای سیاه جای دارد و توسط کوه‌های پردرخت در برگرفته شده‌است. آب و هوای گرم مدیترانه‌ای و مجاورت با تاکستان‌ها و باغستان‌های زیاد، بستر مناسبی برای گذراندن تعطیلات به ویژه زمستانی پدید آورده‌است.

در دوره‌ای «یالتای بزرگ» به بخشی از کرانه کریمهٔ جنوبی میان فوروس در غرب به سوی گورزوف در شرق و شامل شهر یالتا و شهرهای چندگانه مهاجرنشین مجاور اطلاق می‌شد.

بر اساس آمار سال ۲۰۰۱، جمعیت یالتا برابر با ۸۰٬۵۰۰ نفر بوده‌است. بر اساس همین آمار، ۶۸٫۳٪ جمعیت این شهر را روس‌ها، ۲۵٫۷٪ اوکراینی‌ها، ۲٫۱٪ بلاروسی‌ها، ۰٫۸٪ یهودیان، ۰٫۱٪ تاتارهای کریمه‌ای و بسیاری از اقلیت‌های نژادی دیگر تشکیل داده‌اند. این آمار شامل روستاها و شهرهای کوچک مجاور نیست. جمعیت یالتا با حومه در حدود ۱۲۵٬۰۰۰ نفر است.

این شهر بر محلی از یک مهاجرنشین یونان باستان که گفته می‌شود توسط دریانوردان یونانی که در جستجوی ساحلی امن بوده‌اند، بنا شده‌است.

در این شهر کنفرانس یالتا از ۴ تا ۱۱ نوامبر سال ۱۹۴۵ بین سه قدرت نیروهای متفقین یعنی شوروی، ایالات متحده و بریتانیا و با شرکت فرانکلین دلانو روزولت، ژوزف استالین و وینستون چرچیل در اواخر جنگ جهانی دوم برگزار و پیمان معروف یالتا بسته شد.

شهر زاپاروژیا اوکراین

زاپاروژیا (اوکراینی: Запоріжжя) شهری است در جنوب مرکزی کشور اوکراین و در کنارهٔ رود دنیپر.

این شهر مرکز شهرستان زاپروژیا و استان زاپروژیا است. شهر زاپروژیا در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر دنیپروپتروفسک واقع شده‌است.

این شهر در روزگار شوروی یک «شهر مهندسی» بود و این امر تأثیر بدی بر روی محیط زیست آن گذاشت. دگرگونی اوکراین به سوی اقتصاد بازاری از این نگرانی زیست‌محیطی کاسته‌است.

گرچه زاپروژیا شهر چندان جذابی به‌شمار نمی‌آید ولی کشتی‌های گردشی رودخانه دنیپر برای بازدید گردشگران از جزیره خورتیتسیا در این شهر نیز توقف می‌کنند.

شهر دنیپروپتروفسک اوکراین

دنیپروپتروفسک شهری است در جنوب شرقی اوکراین که در کنار رودخانه دنیپر واقع شده است و ۱٫۲ میلیون جمعیت دارد. این شهر در سال ۱۷۷۶ میلادی در زمان امپراتوری  روسیه و به دستور کاترین دوم بنیانگذاری شد و در زمان خود یکاترینواسلاو نام گرفت.( ۱۷۷۶- ۱۹۲۶) این شهر از اوایل قرن بیستم تا به امروز  مرکز صنعت فولاد شناخته می شود، همچنین در صنایع هوا و فضا نیز تسلط دارد. امروزه دنیپروپتروفسک مرکز اصلی صنعتی و اقتصادی مرکز و شرق اوکراین بوده  و از لحاظ جمعیت سومین  شهر کشور به حساب می آید.  ۱۱ دانشگاه، آکادمی و انستیتو مشغول به فعالیت در این شهر می باشند.

متوسط  آب و هوای دنیپروپتروفسک در تابستان ۲۷+ و در زمستان ۰ درجه سانتی گراد بوده و بهترین زمان برای مسافرت و بازدید از شهر اواسط ماه آوریل و اوایل ماه مه ( طبیعت زیبا و هوای تازه) و یا اواخر ماه سپتامبر (پارک های شهر با برگ های زرد درختان) محسوب می شود. برای حمل و نقل داخل شهری، ۱۶ خط تراموای، ۲۲ اتوبوس برقی، ۶ ایستگاه قطار زیر زمینی و بیش از ۱۰۰ خط اتوبوس و  مینی بوس  وجود دارند که مناطق مختلف شهر را به همدیگر متصل می کنند. در شهر ساختمان ها و مراکز فرهنگی بسیاری موجود است که در آنها مراسم متفاوت از جمله اپرا، تئاتر، باله و غیره برپا می گردد. درب موزه های دنیپروپتروفسک نیز همیشه برای بازدید میهمانان شهر باز می باشد

دنیپروپتروفسک (به اوکراینی: Дніпропетровськ) با ۱.۱ میلیون تن جمعیت سومین شهر کشور اوکراین است.

این شهر در جنوب خاوری کیف پایتخت اوکراین واقع شده و در کرانه رود دنیپر جای گرفته‌است.

دنیپروپترووسک از کانون‌های پرجنب‌وجوش صنعتی اوکراین به‌شمار می‌رود و یکی از مراکز اصلی هسته‌ای، نظامی و صنایع هوافضا در شوروی پیشین بود. دنیپروپترووسک تا دهه ۱۹۹۰ یکی از شهرهای بسته شوروی بود.

شهر خرسون اوکراین

خِرسون (به روسی و اوکراینی: Херсон) نام شهری‌است در جنوب کشور کنونی اوکراین. این شهر مرکز استان خرسون اوبلاست می‌باشد. این شهر بندری مهم در کنار دریای سیاه و رود دنیپر و مرکز صنعت کشتی‌سازی در منطقه می‌باشد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۷ ۳۲۹هزارتن برآورد شده‌است.

خرسون تا ۱۷۷۸ بخشی از خان‌نشین کریمه بود. در ۱۷۷۸ به دستور کاترین بزرگ شهبانوی روسیه این شهر دوباره‌سازی‌شد و نام شهر باستانی خرسونس بدین نام خوانده شد.

شهر سواستوپول اوکراین

سواستوپول (به اوکراینی: Севастополь، به تاتاری کریمه: Aqyar) در گذشته با نام سباستوپول شناخته می‌شد. این شهر بندری،در جنوب غربی شبه جزیره کریمه جای دارد. شبه جزیره کریمه در جنوب اوکرائین و در کرانهٔ دریای سیاه قرار دارد.

بر اساس آمار سال ۲۰۰۱ جمعیت این شهر برابر با ۳۴۲٬۴۵۱ نفر بوده است. این شهر در گذشته کانون ناوگان دریای سیاه شوروی بود. ناوگان، امروزه یک پایگاه دریایی اوکراینی است که به طور مشترک توسط نیروی دریایی اوکراین و نیروی دریایی روسیه به‌کار می‌رود.

اهمیت خرید و فروش و کشتی‌سازی بندر سواستوپول از زمان فروپاشی شوروی رو به فزونی نهاد. سواستوپول همچنین یک مرکز مهم پژوهش‌های زیست‌شناسی دریایی است. به طور خاص، مطالعه و آموزش در مورد دلفین‌ها در این شهر از زمان جنگ جهانی دوم به انجام می‌رسد، این مطالعات در ابتدا به عنوان یک برنامه سری نیروی دریایی در خصوص عملکرد این جانور در زیر دریا به شمار می‌رفت. بیشترین تعداد مسلمانان اوکرائین در شبه جزیره کریمه ساکن می‌باشند.

شهر سواستوپول در نزدیکی محل مهاجران باستانی یونانی خرسون بنا گردیده که در ۴۲۱ پیش از میلاد بنا شده بود. در جنگ کریمه به‌مدت ۳۴۹ روز (در سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۵) در برابر هجوم انگلستان، فرانسه، عثمانی‌ها و ساردنی مقاومت کرد اما سرانجم روس‌ها شکست خوردند و شهر سقوط کرد. در جریان جنگ جهانی دوم در محاصره نیروهای آلمانی قرار داشت و تقریبا به کلی ویران گشت و در سال ۱۹۴۲ سقوط کرد، اما در سال ۱۹۴۴ دوباره به دست روس‌ها افتاد و تجدید بنا گردید

لئو تولستوی که در جنگ‌های کریمه شرکت داشت، وقایع هولناک جنگ را در داستان‌های سواستوپول آورده است.

این شهر از لحاظ تقسیمات کشوری دارای وضعیت خاص بوده و مستقیما زیر نظر دولت مرکزی اوکراین اداره می‌شد.تا سال‌ها ورود خارجیان به این شهر ممنوع بود.

شهر سیمفروپول اوکراین

سیمفروپول (به اوکراینی: Сімферополь، به تاتاری کریمه: Aqmescit به معنی مسجد سفید) پایتخت جمهوری خودمختار کریمه در اوکراین جنوبی است. به عنوان پایتخت کریمه، این شهر یک مرکز مهم سیاسی، اقتصادی و ترابری شبه جزیره است. بر اساس آمار سال ۲۰۰۶ جمعیت این شهر برابر با ۳۴۰٬۶۰۰ نفر بوده است.

مدارک باستان‌شناسی در سیمفروپول نشانگر قدمت آن به‌عنوان یک شهر باستانی سکاها است که با نام ناپل سکائیه شناخته می‌شد. این منطقه همچنین با نام آقمسجد (Aqmescit) منزلگاه تاتارهای کریمه‌ای بوده است. پس از تصرف خانات کریمه به‌دست امپراتوری روسیه، نام این شهر به سیمفروپول (نام کنونی) تغییر یافت.

شهر پولتاوا اوکراین

این شهر نسبت به ۲ شهر خارکوف  و کیف کوچکتر بوده و دارای جمعیت به مراتب کمتریست به همین دلیل فاقد مترو می‌باشد. (خودم که اونجا رفتم فرقش با خارکوف مثل تهران و کرج است) از مرکز تفریحی کمتری برخوردار است این شهر و ابلست(استان) میان دو ابلست خارکوف و کیف نیز واقعه شده است. در ادامه عکس‌هایی‌ از این شهر به علاوهنقشه شهر آماده است.

شهر چرنوبیل اوکراین

چُرنوبیل (به اوکراینی: Чорнобиль)(تلفظ tʃɔrˈnɔbɪlʲ), یا معروفتر چِرنوبیل (به روسی: Чернобыль) (تلفظ tɕɪˈrnobɨlʲ) شهری در اکراین است که در استان کیف و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد.

این شهر به علت حادثه چرنوبیل که در نیروگاهی هسته‌ای چرنوبیل که در ۱۴.۵ کیلومتری این شهر قرار داشت خالی از سکنه استاین حادثه در سال ۱۹۸۶ میلادی رخ داد.

شهر کرچ اوکراین

کِرچ (اوکراینی: Керч, روسی: Керчь, تاتار کریمه: Keriç, اسلاویک خاوری کهن: Кърчевъ) شهری است (۲۰۰۱ جم ۱۵۷٬۰۰۰ تَن) در شبه جزیره کرچ در خاور کریمه جای گرفته‌است.از کانون‌های مهم صنعتی ، صادراتی ، توریستی اوکراین است. نام آن از ریشه اسلاویک خاوری کهن و از واژه کِرک къркъ به معنی گَلو گرفته شده‌است که از روی تنگه آبی باریک روبروی شهرک گرفته شده‌است.

شهر کوکتبل اوکراین

کوکتبل (به اوکراینی: Коктебель، به تاتاری کریمه: Köktöbel)، که در گذشته با نام پلانرسکوی شناخته می‌شد، یک شهرک گردشگری در جنوب شرقی شبه جزیره کریمه در کشور اوکراین است. کوکتبل بر کرانهٔ دریای سیاه در نیمه راه بین فئودوسیا و سوداک قرار گرفته و از توابع تئودوسیا به شمار می‌رود.

سرشماری سال ۲۰۰۱ نشان می‌دهد که جمعیت این شهر برابر با ۲٬۸۴۱ نفر بوده که ۵۰٪ روس تبار، ۳۶٪ اوکراینی و بقیه تاتار کریمه‌ای، یونانی، بلغار و آلمانی هستند.

بیشترین شهرت این شهر به خاطر پیوندش با ادبیات است. ماکسیمیلیان وولوشین شاعر روسی، در اقامتگاه‌اش این شهر پذیرای بسیاری از میهمانان سرشناس خود بود، بسیاری از آنان برجسته‌ترین شعرهایشان را در کوکتبل سرودند.

نام اولیه این شهر یعنی کوکتوبل ریشه ترکی دارد: در زبان تاتار کریمه‌ای، به معنی «سرزمین تپه‌های آبی» است. (کوک به معنی سبز چمنی[۱]، توب به معنی تپه یا کوه در ترکیب با پسوند جمع اِل)

در زمان حکومت نظام شوروی، نام پلانرسکوی از واژه روسی planer یا گلایدر ریشه گرفته بود: تپه‌هایی که بر فراز خط ساحلی کشیده شده‌اند، مکان مناسبی برای آزمایش‌های اولیه پرواز با وسایل پروازی توسط خلبانان روسی بودند. فرودگاه کوچک محلی این شهر هنوز با نام پلانرسکوی شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۳، فیلمی با نام راه‌های کوکتبل توسط بوریس خلبنیکوف و آلکسی پوپوگربسکی (دو کارگردان جوان اهل روسیه) ساخته شد. این فیلم در مورد یک پدر و پسر است که در پی رکود اقتصادی پس از فروپاشی شوروی در تلاش برای سفر با پای پیاده از مسکو به کوکتبل هستند. (این فیلم در شبکه چهارم تلویزیون ایران نیز نمایش داده شد.)

کوکتبل همچنین به عنوان استراحتگاهی برای نویسندگان در اتحاد شوروی، معروف بوده است. دیگر عوامل شهرت این شهر از این قرارند: کنیاک کوکتبل، ورزش گلایدر و دریاکنار برهنگان کوکتبل که در شوروی سوسیالیستی به‌عنوان بزرگترین ساحل برهنگان شناخته می‌شد.

شبه جزیره کریمه اوکراین

شبه جزیره کریمه اوکراین

شبه جزیره کریمه

شبه جزیره کریمه اوکراین در سال ۲۰۱۴ با دخالت روسیه و ایجاد همه پرسی از اوکراین جدا و ضمیمه روسیه شد.

شبه جزیره کریمه بر کرانه های شمالی دریای سیاه قرار دارد و بخشی از کشور اوکراین  است. مساحت شبه جزیره کریمه برابر با ۲۶٬۲۰۰ کیلومتر مربع، و جمعیت آن ۱٬۹۹۴٬۳۰۰ نفر (آمارگیری سال ۲۰۰۵) می باشد. این شبه جزیره محل زندگی تاتارهای کریمه بوده است، که امروزه ۱۳ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهد.

آثار معتبر به جای مانده نشانگر آن است که ساکنان اولیه کیمریان بوده‌اند که توسط سکاها در سده هفتم پیش از میلاد از آنجا بیرون رانده شدند. باقیمانده این قوم که به کوه ها پناه برده بودند بعدها به نام قوم تاوری شناخته شدند. در همان سده، یونانیان مستعمرات خود را در آن سواحل مستقر ساختند.

در حال حاضر شهر سیمفروپول پایتخت این جمهوری خود مختار محسوب می شود. به ۱۴ منطقه تقسیم می شود و از شهرهای بزرگ و معروف می توان به یالتا، سواستاپول، کرچ، یوپاتوریا و فئودوسیا اشاره نمود. زبان رسمی آن اوکراینی بوده و زبان های روسی و کریم تاتاری نیز بسیار رایج می باشد.

وضعیت سیاسی

ارگان های اصلی حکومتی در کریمه شامل پارلمان –  شورای عالی و دولت – هئیت وزرا    می باشد. جمهوری خود مختار کریمه فاقد مقام ریاست جمهوری است. سخنگوی هئیت وزرا(نخست وزیر) توسط پارلمان با صلاحدید ریاست جمهوری اوکراین انتخاب می شود. قانون اساسی این جمهوری خودمختار در ۲۱ اکتبر سال ۱۹۹۸ توسط پارلمان آن به تصویب رسیده است.

وضعیت اقتصادی

شاخه های اصلی اقتصاد کریمه صنعت، توریسم ( کریمه غربی، کرانه جنوبی کریمه و کریمه شرقی)، بهداشت و کشاورزی می باشد.

حمل و نقل

هر یک از شهرهای کریمه توسط راه های اتومبیل رو با دیگر شهرها ارتباط دارد. خط های اتوبوس برقی بین شهری نیز وجود دارد( در جاده فرودگاه سیمفروپول – سیمفروپول – آلوشتا – یالتا). شهرهای یالتا، فئودوسیا، کرچ، سواستاپول، چرنومرسکای ویوپاتوریا نیز توسط راه های آبی به یکدیگر متصل می شوند. خطوط راه آهن آرمیانسک – کرچ و ملیتوپول – سواستاپول این شبه جزیره را با دیگر مناطق مرتبط می نمایند.

توریسم

در کریمه تفریح گاه ها و اردوگاه های بسیارمی توان یافت. مشهورترین مکان های استراحت یالتا، آلوشتا و دیگر شهرهای کناره جنوبی کریمه و همچنین شهرهایی چون سوداک و یوپاتوریا می باشند. از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۰۷ در منطقه کریمه نزدیک به ۵٫۷۱۸ میلیون نفر گردشگری کرده اند که این آمار نسبت به آمار سال ۲۰۰۶، ۱۱٫۷ درصد افزایش داشته است.

جمعیت

بر طبق داده های سال ۲۰۰۱ جمعیت کریمه ۲۰۲۴۰۵۶ برآورد شده است که از این میان ۵۸٫۳ درصد نژاد روس، ۲۴٫۳درصد اوکراینی، ۱۲٫۱درصد تاتارکریمه، ۱٫۴درصد بلاروس، ۰٫۵درصد تاتار، ۰٫۴ درصد ارمنی و ۰٫۲ درصد یهودی، لهستانی، بلغار، آذری، ازبک، یونانی و غیره  می باشند.

جغرافیای کریمه

شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین واقع شده است. مساحت سطحی آن نزدیک به ۲۷ هزار متر مربع بوده که ۷۲ درصد از آن هموار ، ۲۰ درصد کوهستانی و ۸ درصد دریاچه می باشد. از غرب و جنوب با آبهای دریای سیاه و در شرق دریای آزوف مجاور است. شبه جزیره کریمه با کشورهای روسیه، رومانی، بلغارستان، ترکیه و گرجستان مرز دریایی مشترک دارد.

معروفترین مناطق تفریحی کریمه عبارتند از:

کرانه جنوبی کریمه – حوزه های یالتا وآ لوشتا

کرانه های غربی – حوزه های یوپاتوریا و ساکس

کرانه های جنوب شرقی – حوزه های فئودوسیا و سوداک

 

شهر خارکف اوکراین

شهر خارکف کشور اوکراین

خارکوف با ۱،۴۶۱،۰۰۰ نفر جمعیت و مساحت ۴،۵۰۰km۲  دومین شهر بزرگ اوکراین محسوب میشود.

بزرگترین میدان اروپا(میدان لنین) در این شهر واقع شده است. این شهر پایتخت علمی‌ اوکراین نیز هست. از مکان‌های دیدنی‌ این شعر می‌توان به هامن میدان لنین، لیثا پارک، تئاتر ختاب، گرکوا پارک و تلکبینی که در این پارک قرار دارد اشاره کرد.

خارکف دومین شهربزرگ اوکراین با مساحتی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مربع  می باشد. این شهر در سال ۱۶۵۴ میلادی بنیانگذاری شده و جمعیت آن بیش از ۱٫۵ میلیون نفر است. این شهر دارای ایستگاه راه آهن ، پایانه اتوبوسرانی و همچنین فرودگاه بین المللی بوده که همه ساله تعداد پرواز های آن افزای ش می یابد. خطوط پیشرفته راه آهن شهری( مترو) و وسائط دیگر حمل و نقل شهری ( اتوبوس، تاکسی، تراموای و اتوبوس برقی) رفت و آمد در شهر را تامین می کنند.

خارکف یک مرکز فرهنگی با ده ها موزه، تئاتر، سالن های برگزاری کنسرت و  گالری های نقاشی می باشد، همچنین در این شهر بیش از ۸۰ کتابخانه،مجسمه های هنری، کلیسا، سیرک و غیره   وجود دارد.خارکف شهر دانشجو نیز نامیده می شود، با شمار بسیار موسسات آموزش عالی (۳۱) این شهر یکی از رده های نخست کشور را به خود اختصاص داده است. ۲۹۲ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی خارکف مشغول به تحصیل بوده که در این میان نزدیک به ۹ هزار نفر آنان دانشجویان خارجی از ۹۰ کشور مختلف دنیا می باشند. هر ساله از موسسات آموزش عالی خارکف بیش از ۳۰ هزار متخصص جوان فارغ التحصیل می شوند.

شهر خارکف یکی از مراکز مهم صنعتی ،علمی و فرهنگی کشور اوکراین است. خارکف از نظر جغرافیایی در شمال شرقی اوکراین قرار دارد .در جایی که سه رودخانه لوپان و اودی و خارکف به هم می پیوندند و به رودخانه بزرگ دانیتس می ریزند. شهر خارکف مرکز استان خارکف است . این استان با کشور بزرگ روسیه هم مرز می باشد .فاصله شهر خارکف با مسکو ۷۷۹ (ک.م) و فاصله اش با کیف پایتخت اوکراین ۴۹۱ (ک.م) است. مساحت شهر خارکف ۳۰۳ (ک.م.مربع) و جمعیت ان حدود ۲ میلیون است ونام این شهر در سال ۱۶۲۷ از نام رودخانه خارکف گرفته شده. پیدایش شهر خارکف درارتباط با جنگ آزادی خواهانه مردم اوکراین در مقابل لهستان در سالهای ۱۶۴۸ تا ۱۶۵۴ داشت.

شهر خارکف در مسیر شاهراه تجاری مسکو، پتربورگ ، کریم و قفغاز قرار داشت و این ویژگی باعث ترقی اقتصادی و فرهنگی شهر خارکف می شد.
در سال ۱۷۶۱ اولین کتابخانه و در سال ۱۷۹۱ اولین تئاتر در شهر خارکف تاسیس شدند. اولین دانشگاه در سال ۱۸۰۵
تاسیس شد و تاثیر بسزای در فرهنگ و زندگی مردم داشت و و در این شهر اولین روزنامه در سال ۱۸۱۲ به نشر رسید.
شهر خارکف از سال ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۳۴ پایتخت جمهوری(ایالت) اوکراین بود.
همزمان با جنگ جهانی دوم نیروی های آلمان نازی شهر خارکف را محاصره کردند .ساختمانهای زیادی را ویران نموده و هزاران نفر را کشتند (آثاری در این خصوص در موزه شهر خارکف موجود می باشد ) تا اینکه در ۲۳ اگست ۱۹۴۳ ارتش اتحاد شوروی شهر خارکف را آزاد ساخت و در این روز هر ساله جشن بسیار بزرگی برگزار می شود.

این تاریخچه مختصری از گذشته شهر خارکف بود که خدمت شما عزیزان ارائه گردید .
اکنون در نظر دارم دانشگاه های شهر خارکف را خدمت شما به اختصار معرفی نمایم.

دانشگاه ملی هوا فضا ( خائی)

دانشگاه داروسازی
دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی
دانشگاه راه آهن
دانشگاه اتومبیل سازی
دانشگاه معماری و مهندسی ساختمان
دانشگاه الکترونیک
دانشگاه تربیت بدنی
دانشگاه شیمی
دانشگاه اقتصاد
در این دانشگاه ها ایرانیان زیادی مشغول به تحصیل هستند.

شهر ادسا اوکراین

شهر ادسا کشور اوکراین

شهر ادسا یکی از شهرهای تاریخی است که از گذشته های دور با ایران اشتراک تاریخی داشته است و اکنون به عنوان یکی از بنادر مهم تجاری مشرف به دریای سیاه شناخته شده است.

این بندر تجاری با جاذبه های بسیار زیاد توریستی و همچنین بازارهای محلی مورد توجه توریستها و جهانگردان است.

در سال ۲۵۲ میلادی شاپور ارمنستان را تسخیر کرد و این برای روم شکست بزرگی بود. با اینکه حملاتی به مرزهای شرقی ایران صورت گرفت.شاپور از جنگ در جبهه غربی منصرف نشد و نصیبین در در سال ۲۵۴ و دورا اروپوس را در سال ۲۵۶ به تصرف خود در آورد.در سال ۲۶۰ شهر ادسا توسط سپاهیان شاپور به محاصره در آمد و امپراتور والرین تصمیم گرفت این شهر مهم را باز پس گیرد و در نتیجه جنگ در گرفت.

این تصمیم سرنوشت او را تعیین کرد.سپاه  روم با این که بیش از لشگر ایران بود،محاصره شد.امپراطور والرین دستگیر شد و صاحب منصبان لشگری و کشوری،حکام ایالات،سناتورها و همچنین عده زیادی از اشخاص عالی رتبه مملکت به اسارت شاپور در آمدند.ارتش روم از هم پاشید و سپاهیان دسته دسته تسلیم شدند.این حادثه یک فاجعه حقیقی برای رومیها بود.

دومین جنگ صلیبی:

در سال ۱۱۴۵ میلادی، مسلمانان اقدام به بازپس گیری شهر ادسا كه دارای اهمیت فراوانی بود نمودند.

خبر بازپس گیری این شهر به رم رسید و پاپ را بر آن داشت تا دوباره برای تسخیر این شهر مردم را به جنگی دیگر فرا خواند.

به زودی قوای مسیحیان به سوی ادسا رهسپار شد. این بار لشكر به دو بخش تقسیم شد و از دو مسیر جداگانه به سوی این منطقه رهسپار شدند.

اما این بار، تركهای سلجوقی از این فرصت سود جسته و در دو مرحله، هر دو بخش سپاه صلیبی را شكست دادند و نزدیك به دو سوم این لشكر را نابود كردند.

پس از این شكست، نیروهای صلیبی از پای ننشستند و پس از تجدید قوا تصمیم گرفتند تا به دمشق كه شهری استراتژیك برای مسلمانان به شمار می‌آمد حمله كنند و آن را به تصرف خویش در آورند.

لشكر صلیبی علی‌رغم آنكه در اولین برخورد خویش توانست به پیروزیهایی دست یابد اما به دلایلی نامعلوم، فرماندهان سپاه دستور عقب نشینی را صادر كردند و پس از گذشت چند روز بدون آنكه به نتیجه‌ای برسند راه بازگشت به اورشلیم را در پیش گرفتند.( رانسیمان، استیون؛ تاریخ جنگهای صلیبی، ترجمه منوچهر كاشف، شركت انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۴ ه ش. چاپ اول، ج ۲، ص ۲۸۵-۳۳۰)

برخی از تبانی فرماندهان لشكر با والی دمشق سخن به میان آوردند اما این نیز تنها در حد یك احتمال بود. علل این عقب نشینی هرگز فاش نشد و به رازهای سر به مهر تاریخ پیوست.

به مدت چند دهه، صلح تقریبی میان كشورهای اسلامی و مسیحیان برقرار بود تا اینكه رنو دوشاتیون ، شاهزاده‌ی انطاكیه در سال ۱۱۸۷ م در عملی ناجوانمردانه با حمله به كاروان تجاری مسلمانان كه عازم زیارت مكه بود خشم آنان را برانگیخت. وی اموال كاروان را غارت نمود و به این نیز اكتفا نكرده و دستور قتل عام مردان كاروان و به اسارت گرفتن زنان و كودكان را صادر نمود.

در این زمان، صلاح الدین ایوبی، حكمران سوریه از رنو خواست تا اسیران را آزاد كند و دیه‌ی كشته شدگان را نیز بپردازد اما رنو با بی‌توجهی حتی از پذیرفتن نماینده‌های صلاح الدین نیز سرباز زد.

صلاح الدین با تشكیل لشكری بزرگ به سوی اورشلیم حركت كرده و پس از دو هفته محاصره‌ی این شهر موفق به تسخیر این شهر گردید.( لوی بیئل، تیموتی؛ جنگهای صلیبی، ترجمه سهیل سمی، انتشارات ققنوس، ۱۳۸۵ ه ش. چاپ اول، ص ۱۲۲- ۱۲۵)

 

 

 

مهاجرت به اوکراین

مهاجرت به اوکراین

مساله مربوط به امور مهاجرت به اوکراین توسط موارد زیر تنظیم و تعیین می شوند:

  1. قانون اساسی اوکراین “در خصوص مهاجرت”؛
  2. تصویب نامه ی شماره ی ۱۹۸۳ کابینه وزیران اوکراین مورخه ۲۶ دسامبر ۲۰۰۲ در “خصوص اعمال قانون تعیین سهمیه مهاجرت، قانون تصدی درخواست نامه ها در مورد صدور اجازه ی مهاجرت و لغو و اجرای تصمیمات اخذ شده در مورد آن، و قانون ثبت و صدور گواهی اقامت دائم”؛
  3. تصویب نامه ی شماره ۲۵۱ کابینه وزیران اوکراین مورخه ۲۸ مارس ۲۰۱۲ در “خصوص اعمال  قانون ثبت، صدور و اعطای گواهی اقامت دائم و گواهی اقامت موقت و شرح فنی اوراق شان و اعمال تغییرات در تصویب نامه ی شماره ۱۹۸۳ کابینه وزیران مورخه ۲۶ دسامبر ۲۰۰۲”.

افرادی که به طور دائم در خارج از اوکراین اقامت دارند، درخواست نامه ی خود در خصوص صدور اجازه مهاجرت را به نمایندگی های دیپلماتیک برون مرزی اوکراین مستقر در محل اقامت دائم خود تحوی می نمایند.

فرد متقاضی درخواست نامه  اعطای اجازه مهاجرت را شخصا به نهاد اداری دولتی مربوطه تحویل می نماید. در صورت بروز دلایل مهمی( بیماری فرد متقاضی، بلایای طبیعی و مانند آن)، می توان درخواست نامه را از طریق پست یا فرد دیگری، که از سوی فرد متقاضی دارای وکالت رسمی باشد، ارسال کرد.

به جای افراد نابالغ یا افرادی که در قانون تعیین شده فاقد صلاحیت تلقی می شوند، نمایندگان قانونی ایشان درخواست نامه اعطای اجزه مهاجرت را تحویل می نمایند.

در صورتی که یکی از والدین به همراه فرزند نابالغ خود مهاجرت می نماید، باید اظهاریه به ثبت رسمی رسیده ی آن دیگری( نفر دوم از والدین) مبنی بر موافقت وی با مهاجرت فرزند به همراه پدر یا مادر خود را نیز ارائه نماید. در صورت فقدان چنین موافقت نامه ای، پدر یا مادر موظف است رای نهاد دولتی مربوطه در مورد سرپرستی کودک توسط پدر یا مادر را ارائه نماید. در صورتی که در معاهدات بین المللی اوکراین به طور دیگری لحاظ نشده باشد، رای صادره می تواند از سوی دایره کنسولی اوکراین جنبه قانونی پیدا کند.

اجازه مهاجرت به اوکراین در چهارچوب سهمیه مهاجرت اعطا می شود. سهمیه مهاجرت  توسط کابینه وزیران به ترتیب انواع مهاجران تعیین شده از سوی کابینه ی مذکور مشخص می شود:

  1. فعالان علمی و فرهنگی که مهاجرت شان در توافق با منافع کشور اوکراین است؛
  2. متخصصان و کارگران فوق ماهر که حضورشان برای اقتصاد اوکراین بسیار ضروری است؛
  3. افرادی که به میزان حداقل معادل ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در اقتصاد اوکراین سرمایه گزاری خارجی انجام داده اند و در ترتیب تعیین شده از سوی کابینه وزیران ثبت شده باشد؛
  4. اشخاصی که برادر یا خواهر، پدر بزرگ یا مادر بزرگ و نوه تنی شان تابعیت اوکراینی داشته باشد؛
  5. افرادی که سابقا تابعیت اوکراینی داشته اند؛
  6. والدین، همسر فرد مهاجر و فرزندان نابالغش؛
  7. افرادی که به طور پیوسته از لحظه ی دریافت عنوان پناهنده در اوکراین یا پناه جو در اوکراین ۳ سال در خاک اوکراین اقامت داشته باشند و همچنین والدین، همسر، و فرزندان نابالغی که به همراه ایشان زندگی می کنند؛
  8. افرادی که از لحظه ی دریافت عنوان فرد آسیب دیده از تجارت انسان، به طور پیوسته ۳ سال در اوکراین اقامت داشته باشد.

 افراد نامبرده در ذیل می توانند از اجازه مهاجرت خارج از چهارچوب سهمیه برخوردار شوند:

  1. یکی از زوجین، در صورتی که طرف دیگر تابعیت اوکراینی داشته باشد و از ازدواج شان ۲ سال گذشته باشد، فرزندان و والدین فرد تبعه ی اوکراین؛
  2. فردی که قیم یا کفیل یک شهروند اوکراینی باشد، یا تحت تکفل یا قیمومیت یک شهروند اوکراینی باشد؛
  3. افرادی که از حق دریافت تابعیت اوکراینی بر اساس تعلقات ارضی برخوردارند؛
  4. افرادی که مهاجرت شان حائز منافع دولتی برای اوکراین باشد؛
  5. اوکراینی های خارجی، همسران اوکراینی های خارجی و فرزندان شان در صورت سفر جمعی به اوکراین و اقامت جمعی در اوکراین.

به منظور دریافت اجازه مهاجرت، به همراه درخواست نامه( فرم درخواست) موجود مدارک ذیل ارائه داده می شود:

  1. کپی مدرکی دال بر هویت فرد( که معرف شهروندی یا تابعیت فرد یا عنوان فرد فاقد تابعیت) باشد؛
  2. ۳ قطعه عکس ۳٫۵ در ۴٫۵؛
  3.  مدرکی که محل اقامت فرد را مشخص نماید( در اوکراین و خارج از اوکراین)؛
  4. مجموعه گزارشات و اوراق به ثبت رسمی و محضری رسیده در مورد اعضای خانواده( کپی شناسنامه، کپی سند ازدواج، کپی مدارک مربوط به امور فرزند خواندگی، کفالت و حضانت و مانند آن)؛
  5. مدرکی صادره از اداره بهداشت و پیشگیری از امراض مبنی بر این که فرد متقاضی به الکلیسم مزمن، سم نوشی و مواد مخدر یا امراض واگیردار، که فهرست این امراض از سوی نهاد مرکزی اجرایی- دولتی در امور مراقبت از سلامت مشخص شده است، مبتلا نیست. افرادی که به طور دائم در خارج از اوکراین اقامت دارند، موظف به ارائه ی مدرکی صادره از سوی اداره ی بهداشت محل اقامت خود هستند که در موازین تعیین شده، در صورتی که به طور دیگری در معاهدات بین المللی اوراین لحاظ نشده باشد، قانونی تلقی شود.

توجه!

افراد نامبرده در ذیل نیازی به ارائه مدرک قید شده در این بند( شماره ۵) ندارند:

_یکی از زوجین، در صورتی که طرف دیگر تابعیت اوکراینی داشته باشد و از ازدواج شان ۲ سال گذشته باشد، فرزندان و والدین فرد تبعه ی اوکراین؛

_افرادی که از حق دریافت تابعیت اوکراینی بر اساس تعلقات ارضی برخوردارند؛

  1. گواهی عدم سوئ پیشینه صادره از سوی نهاد مربوطه کشور محل اقامت قبلی یا از سوی نمایندگی دیپلماتیک یا دایره کنسولی آن کشور مستقر در خاک اوکراین. در موارد استثنایی، این اطلاعات می توانند از طرف وزارت امور خارجه اوکراین یا نهاد های کشوری و شعبات شان از طریق ارسال استعلام نامه ی مربوطه به نهادهای ذیصلاح کشورهای خارجی، که با ایشان پیمان مساعدت حقوقی در امور شهروندی، خانوادگی  و جنایی منعقد شده است، دریافت نمود.

توجه!

افراد نامبرده در ذیل نیازی به ارائه مدرک قید شده در این بند( شماره ۶) ندارند:

        _یکی از زوجین، در صورتی که طرف دیگر تابعیت اوکراینی داشته باشد و از ازدواج شان ۲ سال گذشته باشد، فرزندان و والدین فرد تبعه ی اوکراین؛

         _افرادی که از حق دریافت تابعیت اوکراینی بر اساس تعلقات ارضی برخوردارند؛

  1. قبض پرداخت تعرفه دولتی یا حق الزحمه کنسولی، دو صورتی که در ازای انجام امور مربوط به دریافت اجازه مهاجرت، پرداخت حق الزحمه در قانون گنجانده شده باشد؛ یا مدرکی دال بر حق برخورداری از تخفیف در پرداخت.

با توجه  به مقولات مهاجران( انواع مهاجران) مدارک ذیل به انضمام تحویل داده می شوند:

  1. برای فعالان علمی و فرهنگی که مهاجرت شان در توافق با منافع کشور اوکراین است: مدرکی دال بر حمایت از درخواست ایشان از سوی نهاد مرکزی اجرایی- دولتی اوکراین؛
  2. برای متخصصان و کارگران فوق ماهر که حضورشان برای اقتصاد اوکراین بسیار ضروری است: کپی مدارکی که تطابق سطح مهارت و تخصص فرد متخصص یا کارگر را با مقتضیات لحاظ شده در فهرست مورد تایید ارگان مرکزی دولتی- اجرایی در امور کار و سیاست اجتماعی به اثبات رساند؛
  3. برای افرادی که به میزان حداقل معادل ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در اقتصاد اوکراین سرمایه گزاری خارجی انجام داده اند و در ترتیب تعیین شده از سوی کابینه وزیران ثبت شده باشد: کپی مدرکی در خصوص ثبت دولتی سرمایه گزاری خارجی در اقتصاد اوکراین به میزان حداقل ۱۰۰ هزار دلار امریکا؛
  4. برای اشخاصی که برادر یا خواهر، پدر بزرگ یا مادر بزرگ و نوه تنی شان تابعیت اوکراینی داشته باشد و همچنین برای یکی از زوجین، در صورتی که طرف دیگر تابعیت اوکراینی داشته باشد و از ازدواج شان ۲ سال گذشته باشد، و همچنین برای فرزندان و والدین فرد تبعه ی اوکراین: کپی مدرکی که نسبت خویشاوندی ایشان را با فرد تبعه اوکراین اثبات نماید؛
  5. برای افرادی که سابقا تابعیت اوکراینی داشته اند: مدرکی که اثبات نماید فرد متقاضی سابقا تابعیت اوکراینی داشته است؛
  6. برای والدین، زن یا شوهر و فرزندان نابالغ فرد مهاجر: کپی مدارکی که نسبت خویشاوندی ایشان را با فرد مهاجر اثبات نماید و همچنین مدرکی که اثبات نماید فرد مهاجر مخالفتی با مهاجرت ایشان ندارد و تامین مالی ایشان در سطح حداقل تعیین شده در اوکراین را تضمین می نماید؛
  7. برای افرادی که به طور پیوسته از لحظه ی دریافت عنوان پناهنده در اوکراین یا پناه جو در اوکراین ۳ سال در خاک اوکراین اقامت داشته باشند و همچنین والدین، همسر، و فرزندان نابالغی که به همراه ایشان زندگی می کنند: کپی مدرکی دال بر اعطای عنوان پناهنده در اوکراین یا پناه جو در اوکراین به فرد، و همچنین مدرکی که صحت اقامت پیوسته ی فرد در طول سه سال در خاک اوکراین بر اساس موازین قانونی از لحظه ی اعطای عنوان پناهنده در اوکراین یا پناه جو در اوکراین را اثبات نماید؛
  8. برای افرادی که از لحظه ی دریافت عنوان فرد آسیب دیده از تجارت انسان، به طور پیوسته ۳ سال در اوکراین اقامت داشته باشد: کپی مدرکی دال بر این که فرد از عنوان فرد آسیب دیده از تجارت انسان برخوردار است و همچنین مدرکی که صحت اقامت پیوسته ی فرد در طول سه سال در خاک اوکراین بر اساس موازین قانونی از لحظه ی برخورداری از عنوان فرد آسیب دیده از تجارت انسان را اثبات نماید؛
  9. برای افرادی که قیم یا کفیل یک شهروند اوکراینی بوده، یا تحت تکفل یا قیمومیت یک شهروند اوکراینی قرار دارند: کپی مدارکی دال بر این که ایشان قیم یا کفیل یک شهروند اوکراینی بوده یا تحت تکفل یا قیمومیت یک شهروند اوکراینی قرار دارند؛
  10.  برای افرادی که از حق دریافت تابعیت اوکراینی بر اساس تعلقات ارضی برخوردارند:

مدارکی دال بر این که ایشان  یا حداقل یکی از والدین، پدربزرگ یا مادر بزرگ، خواهر یا برادر تنی ایشان تا تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۰ در سرزمین هایی، که طبق ماده ۵ قانون اساسی اوکراین “در مورد تفویض مسئولیت ها و حقوق اوکراین” سرزمین های اوکراینی محسوب شده اند، به دنیا آمده یا از اقامت دائم برخوردار بوده باشد، یا در سرزمین هایی به دنیا آمده یا از اقامت دائمش برخوردار بوده اند که به جمهوری خلق اوکراین، جمهوری خلق اوکراین غربی، کشور اوکراین، اوکراین زاکارپات یا جمهوری شورایی سوسیالیستی اوکراین(او. ار.اس.ار) ملحق شده باشند.

  1.  برای افرادی که مهاجرت شان حائز منافع دولتی برای اوکراین باشد: گواهی صادره از سوی ارگان مرکزی اجرایی دولتی اوکراین مبنی بر این که مهاجرت فرد حائز منافع دولتی برای اوکراین است.

در صورت ضرورت، نهاد های کشوری مربوطه و  شعبات شان، که مسئول انجام امور مربوط به مهاجرت هستند، می توانند مدارک دیگری را_ در صورتی که در تناقض با قانون اوکراین “در خصوص مهاجرت” نباشد_ به منظور تصریح موجود بودن دلایل کافی برای اعطای اجازه مهاجرت، از فرد متقاضی درخواست نمایند و همچنین می توانند فرد متقاضی و سایر افراد را به مصاحبه فرا بخوانند.

مدارک صادره از سوی ارگان های ذیصلاح خارجی، در صورتی که در معاهدات بین المللی اوکراین به گونه دیگری لحاظ نشده باشد، مشمول ثبت قانونی بر اساس موازین تعیینشده خواهند شد. کپی های آن دسته از مدارک و هم چین تاییدیه کتبی موافقت با مهاجرت و ضمانت افراد پذیرفته شده، که در بند ۶  بخش هفتم ماده ۹ قانون اساسی اوکراین در خصوص مهاجرت لحاظ شده اند، باید پس از تایید رسمی و محضری ارائه داده شوند. مدارکی که مشخصات درج شده در آنها می توانند تغییر یابند می تواند طی ۶ ماه از  روز صدور آنها تحویل داده شوند.

در صورت عدم ارائه ی  تمام مدارک ذکر شده در این ماده قانون اساسی، درخواست نامه ی فرد متقاضی به منظور صدور اجازه مهاجرت، دریافت نخواهد شد. مدت زمان بررسی درخواست نامه به منظور صدور اجازه مهاجرت نباید بیش از یکسال از روز تحویل مدارک شود.

بازار ها و مراکز خرید اوکراین

بازار ها و مراکز خرید اوکراین

فروشگاه مواد غذایی بیلا در شهر کیف

فروشگاه بیلا یکی از فروشگاههای مستقر در خیابان خرشاتیک در مرکز شهر می باشد، در این فروشگاه شما می تواننید  نان، گوشت تازه، کالباس . سوسیس، مرغ، ماهی، روغن مایع، حبوبات، آب آشامیدنی ، میوه و سبزیجات و … را تهیه نمایید.

بازار بزرگ مسکوسکی در میدان مسکوسکی

در این بازار همه چی پیدا می شود، از لباس و کفش گرفته تا مواد خواراکی، خرید از این بازار بسیار به صرفه می باشد چون همه چی به صورت طبیعی و داماشنی ( خانگی ) می باشد. از قصابی این بازار می تواننید روزانه گوشت تازه گاو و گوسفند با قیمت مناسب خریداری کنید. محصولات این بازار معمولا ۲۰% تا ۴۰% ارزان تر از فروشگاههای دیگر می باشد. این بازار نزدیک دانشگاه ریاست جمهوری کیف اوکراین می باشد.

بازار آشان کیف

این بازار یکی از بزرگترین بازار های مواد غذایی در کیف می باشد که البته شهرت آن به این خاطر است که همه چی در آن یافت می شود، از غذاهای از قبل پخته و آماده تا ابزار های نجارس و رنگ و مواد بهداشتی، حداقال قیمت ها ۱۰% پایین تر از جاهای دیگر می باشد.

بازار بزرگ واگزال

این بازار یک ویژگی جالب نسبت به بازار ها و مراکز دیگر خرید اوکراین دارد، شما در این بازار می توانید انواع وسایل شکار را تهیه نمایید، البته به این راحتی ها هم نیست اما شما می توانید انواع اسلحه های بادی و ساچمه ای را با طرح اسلحه های  واقعی در این فروشگاه خریداری نمایید. لباس های شکار و چوب ماهیگیری بیشترین طرف دار را در بین خریداران دارند.

دیگر فروشگاه های مشهور کیف اوکراین

در اوكرین فروشگاههی فورشد ، مترو و كاروان و اسمچ و اوكرینا و سیر فروشگاههی زنجیره ی وجود دارند ولی بهترین انتخاب فروشگاههی زنجیره ی فورشد است كه در سطح شهر یافت میشود.در ین فروشگاهها كالباس بره(بارانیاكالباسا) وكالباس مرغ(كوریتسا) یا كالباس پرنده(پیتیتس كالباسك) و گوشت گاو ومرغ وشیرو…با قیمت ارزان و كاملا بهداشتی یافت میشود.

نگاهی به تاریخ اوکراین

نگاهی به تاریخ اوکراین

تاریخ اوکراین

 تاریخ شهر کیف اوکراین

آثار به دست آمده از قرون مفرغ و قرون دوم و سوم، نشان از قدمت و با اهمیت بودن شهر كیف دارد. طبق برخی از رویات سه برادر و یك خواهر به نامهی «كی»، «شیك»، «خوریف»، و خواهرشان لبید كه از اقوام مشهور یلو بودند از مناطق شمالی و از طریق رودخانه وارد ین سرزمین (كیف كنونی ) گردیدند.و به احترام برادر بزرگتر ین سرزمین كیف نامیده شد. بنا به عقید مختلف كیف در نیمه ی دوم قرن چهارم و یا پنجم بنا نهاده شده است چنانچه مردم شوروی سابق در سال ۱۹۸۲ میلادی به صورت رسمی هزار و پانصدمین سال تاسیس ین شهر را جشن گرفتند.
در سال ۱۸۳۸ اولین دانشگاه دانشگاه در شهر كیف تاسیس گردید. در همین سال همچنین اولین یستگاه قطار در مسیر كیف _مسكو افتتاح گردید كه علاوه بر حمل مسافر بری حمل بار نیز مورد استفاده قرار می گرفت. اگر چه بری مدتی شهر خاركف به عنوان مركز جمهوری اوكرین انتخاب گردید ولی ذر سال ۱۹۳۴ كیف مجدداً به عنوان پیتخت اوكرین برگزیده شد.

کشور اوکراین در قرن هشتم و نهم

تاسیس دولت شهر كی یف در اواسط قرن هشتم میلادی با ورود برادران «یورلیك» كه از اهالی اسكاندینا ویا بودند صورت می گرفت.

بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده ین برادران با هدف خاتمه بخشیدن به مناقشات قومی و نژادی در میان قبیل اسلاو مقیم اوكرین فعلی وارد ین سرزمین شدند و تا قرن ۱۲ میلادی حكمفرمائی در اوكرین، بلاروس و بخش هائی از سرزمین روسیه را به عهده داشتند.

کشور اوکراین در قرن دهم

در تاریخ ۹۸۸ میلادی مذهب مسیحیت از سوی پرنس ولادیمیر یكی از نوادگان برادران «یورلیك» پذیرفته شد. تا قبل از ین تاریخ اسلاو هی مقیم در اوكرین به مانند بسیاری از مردم اروپا بت پرست بودند.

کشور اوکراین در قرن یازدهم

۱۱۳۰ میلادی
در ین تاریخ فئودالیزم در اوكرین ظهور یافت. لازم به ذكر است بر اساس اظهارات تاریخ نویسان شوروی تا ین تاریخ زمین در اوكرین به صورت اشتراكی در اختیار مردم بود ولی رفته رفته فئودال ظهور نموده و بخشی از مردم نیز به عنوان كارگر تبدیل شدند. همچنین فئودالیزم ۳۰۰ سال دیرتر از سیر نقاط اروپا در اوكرین به وجود آمد و در حقیقت در زمان ظهور فئودالیزم در اوكرین، كشورهی روسیه، بلاروس و سیر بخشهی اروپا شاهد اوج فئودالیزم بودند.

۱۱۷۸ میلادی:
در ین تاریخ بری اولین بار از كلمه ی اوكرین به جی كلمه كی یف در تاریخ هپاتی ها استفاده شده است. لازم به ذكر است «اوكرین» یك كلمه روسی به معنی پیان قلمرو و یا سرحد مي‌باشد.

کشور اوکراین در قرن دوازدهم

۱۲۴۱_۱۲۳۷ میلادی
هجوم مغولها به كی یف و ویرانی ین دولت شهر در ین سالها صورت می گرفت.لازم به ذكر است مغولان پس از اقوام چنگیز وارد اوكرین شدند ولی در قرن ۱۴ اوكرین و در قرن ۱۵ روسیه را به دلیل سرمی زیاد ین مناطق ترك نمودند.

کشور اوکراین در قرن سیزدهم

طی ین سالها تاسیس امیر نشین گالیچ و والین صورت گرفت. ین امر نشین كنترل بخش هی زیادی از امیر نشین كی یف روس و اوكرین را در بخش هی غربی اوكرین به عهده داشت و قصد اتحاد با كشورهی غرب اوكرین به مانند لهستان و مجارستان را به عهده داشت. هدف ین امیر نشین مبارزه با هجوم تاتارها (مغولان) به ین مناطق بود. ین امر نشین به دلیل اختلافات داخلی از بین رفت.

کشور اوکراین در قرن پانزدهم

۱۵۶۹ میلادی

امضی قرارداد بیرتیستیا میان شماری از ارتدوكس ها و طرفداران كلیسی كاتولیك رومان، براساس ین قرار داد ارتدوكس هی اوكرین و بلاروس از نظر سیاسی تحت فرمان و لوی كلیسی كاتولیك قرار می گرفتند ولی از نظر انجام آداب و سنن مسیحی به مانند ارتدوكس ها عمل مي‌كردند. در برابر امضی ین قرارداد عده ی از مسیحیان اوكرین و بلاروس مقاومت نشان دادند و تنها مناطق غرب اوكرین از جمله افرادی هستند كه ۴۰۰ سال پیش براساس ین قرارداد كاتولیك شدند.

کشور اوکراین در قرن شانزدهم

اویل قرن ۱۶ میلادی

تاسیس «سیچ ها» و یا دژهیی كه توسط قزاقهی مقیم اوكرین علیه سلطة لهستانی ها در زاپاروژیه به وجود آمده بود. در ین دژها قوانینی كه توسط فرماندهان ین قلاع تهیه و تنظیم گردیده بود حكمفرما بود. فرماندهان ین قلعه ها در صدد آزاد نمودن اوكرین از یوغ لهستانی ها بودند چرا كه لهستانی ها در صدد كاتولیك نمودن اوكرینی ها بودند. كارل ماركس در یكی از نوشته هی خود از سیچ ها به عنوان قزاقهی مسیحی جمهوری خواه یاد نموده است.

۱۶۴۸ میلادی:
آغاز جنگ هی آزادیخواهانه علیه ظلم لهستانی ها از سوی مردم اوكرین.

۱۶۵۴ میلادی:
امضی قرار داد «پریسلاو» میان روسیه و اوكرین. ین قرارداد با هدف توسعة همكاریها میان تزار روسیه و «گتمان بوگدان خمیلنیتسكی» یكی از فرماندهان لهستانی كه ارتدوكس مذهب شده بود و نقش مهمی را در مبارزه با ستم لهستانی ها داشت در خصوص حفاظت از مرزهی روسیه و اوكرین به امضا رسید.

کشور اوکراین در قرن هفدهم و هجدهم

۱۷۷۵_۱۷۶۴ میلادی

آغاز سركوب هی قزاقی موسوم به «سیچ» از سوی كاترین دوم ملكه روسیه و كوچاندن ین نیرو ها به ناحیه ی «كوبان» واقع در شمال قفقاز و روسیه فعلی.

۱۷۹۲ میلادی:
آغاز سكونت اوكرینی ها در كوبان واقع در شمال قفقاز. كاترین دوم از ترس تعرض ین نیروها به خاك روسیه ین نیروها را به منتهی الیه خاك روسیه یعنی قفقاز منتقل نمود تا از مرزهی ین كشور در برابر تهاجمات عثمانیها استفاده نمید.

کشور اوکراین در قرن نوزدهم

۱۹۰۶_۱۹۰۵ میلادی

آغاز انقلاب در روسیه. در آن سالها جنبش آزادیخواه اوكرین به هیجان آمده و اجازه استفاده از زبان اوكرینی به مردم ین سرزمین داده شد. همچنین به اوكرین اجازه داده می شود تا سازمانهیی را بری خود تاسیس كند.

مارس ۱۹۱۷
سقوط رژیم سلطنتی در روسیه و تشكیل مجلس عالی در اوكرین.

نوامبر ۱۹۱۷
ظهور بلشویك ها در پترو گراد. در ین سال مجلس عالی اوكرین در ۹ استان اعلام موجودیت نمود و اقداماتی جهت تاسیس دولت مستقل اوكرین انجام پذیرفت.

۲۲ ژانویه ی ۱۹۱۸
اعلام استقلال اوكرین و موجودیت كشوری به نام اوكرین بری مدتی كوتاه در نقشة جهانی.

۲۹ آوریل ۱۹۱۸
میخائیل گریشوسكی به عنوان رئیس جمهور اوكرین انتخاب گردید. گریشوسكی از اساتید رشته تاریخ در دانشگاه اوكرین بود و كتاب تاریخ ۱۰ جلدی تاریخ اوكرین از آثار وی می باشد. نبود نیروی نظامی، نداشتن تجربه ی كارسیاسی و نداشتن استراتژی لازم بری حكومت از علل سقوط وی در چند ماه آتی بود.

آوریل ۱۹۱۸
تاسیس جمهوری اوكرین غربی و آغاز جنگ میان اوكرین غربی و لهستان. ین جمهوری تا سال ۱۹۱۹ دوام داشت.

۲۲ ژانویه ی ۱۹۱۹
اتحاد میان اوكرین غربی و اوكرین.

دسامبر ۱۹۱۹
بلشویك ها سومین اتحاد مردمی در اوكرین را تشكیل دادند.

۱۹۲۰ میلادی:
«سیمون پتلورا» قرارداد اتحاد نیرو هی نظامی اوكرین و لهستان علیه بلشویك ها را به امضا رساند. وی یكی از فرماندهان تندرو اوكرین بود كه سعی زیادی بر تشكیل دولت مستقل اوكرین داشت ولی سرانجام ر برابر ارتش سرخ تسلیم شد.

نوامبر ۱۹۲۱
آغاز حكومت بلشویك ها در اوكرین.

دسامبر ۱۹۲۲
تشكیل اتحاد جماهیر شوروی به انضمام اوكرین.

۱۹۲۹ میلادی:
آغاز عملیات سركوب نخبگان و فعالان سیاسی اوكرین از سوی از سوی استالین. در ین سال ۴۵ نخبه اوكرینی دستگیر و به سیبری تبعید شدند.

۱۹۳۳-۱۹۳۲ میلادی:

آغاز قحطی در اوكرین و كشته شدن ۸ میلیون اوكرینی. بر اساس برخی اسناد افشا شده از سوی سازمان امنیت روسیه ین قحطی به دستور استالین به صورت مصنوعی و به دلیل هر چه ویسته نمودن اوكرین به روسیه انجام شد. بسیاری از اسناد و مدارك نشان از ین دارد كه در ین سال محصول زیادی از سوی كشاورزان اوكرین برداشت گردید ولی ین محصولات به عمد از سوی روسیه در اختیار مردم اوكرین قرار نگرفت.

۱۹۳۷ـ۱۹۳۶ میلادی:
آغاز موج جدید دستگیری نخبگان سیاسی از سوی روسیه

۱۹۳۸میلادی:
تشكیل جمهوری خود مختار در ناحیه ی كارپات واقع در غرب اوكرین با جمهوری چك و اسلواكی و تاسیس یك اتحادیه نظامی به نام «كارپاتین سیچ» .

۱۵ مارس ۱۹۳۹
آ. ولوسین در ناحیه ی كارپات جمهوری خود مختار كارپات را تاسیس نمود. وی یكی از روشنفكران اوكرین بود كه قصد جدائی اوكرین از اتحاد جماهیر شوروی و تشكیل اوكرین مستقل را داشت. ین جمهوری خود مختار در پی یك معاهده پنهانی میان آلمان و لهستان تشكیل یافت ولی ین بخش مجدداً به اوكرین منضم گردید.

۱۹۴۱-۱۹۴۴ میلادی:

اشغال اوكرین توسط نیروهی نظامی آلمان در اولین روز حمله آلمان به شوروی. كی یف مركز جمهوری اوكرین توسط هواپیما هی آلمانی بمباران شد.

۱۹۴۵ میلادی:
اوكرین به همراه ۵۰ كشور دیگر در فریند تشكیل سازمان ملل شركت نمود. لازم به ذكر است اوكرین در زمان شوروی سابق داری ری مستقل در سازمان ملل بود.

۱۹۴۶ میلادی:
توقف فعالیت كلیسی كاتولیك در اوكرین و اعمال فشار علیه رهبران و پیروان ین مذهب.

۱۹۷۲ میلادی:
دستگیری تعدادی از افراد آزادیخوه در اوكرین.

۱۹۸۹ میلادی:
تشكیل جنبش آزادیخواه «روخ» در اوكرین. ین حزب در حقیقت اولین حزب رسمی در زمان شوروی پس از حزب كمونیست به شمار می ید. ین قبیل احزاب در زمان گورباچف در سیر جماهیر شوروی سابق نیز به وجود آمد.

۱۹۹۱ میلادی

استقلال اوكرین و انتخاب لئونید كرافچوك دبیر حزب كمونیست به عنوان رئیس جمهور اوكرین.

۱۹۹۴ میلادی:
شكست كرافچوك در انتخابات ریاست جمهوری و انخاب لئونید كوچما به عنوان رئیس جمهور اوكرین.

دسامبر ۱۹۹۹:
پیروزی كوچما بر پتروسیمننكو رهبر كمونیست هی اوكرین در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور ین كشور.

اواخر دهه ۵۰ و اویل دهه ۶۰ میلادی:
آغاز فریند «ذوب یخ» از سوی نیكتا خروشچف و ظهور تحولات تازه در شوروی و به ویژه اوكرین. لازم به ذكر است از آنجائی كه خروشچف اوكرینی تبار بود در دورة زمامداری خود امتیازات زیادی را به ین جمهوری اعطا نمود كه از جمله در دویست و پنجاهمین سالگرد اتحاد اوكرین و روسیه، مالكیت شبه جزیره كریمه را كه تا آن زمان در اختیار روسیه بود به جمهوری اوكرین واگذار نمود. ین موضوع همیشه مورد اعتراض مقامات روسی، ملی گریی روسیه و حتی كریمه بوده است.

کشور اوکراین در قرن بیستم

ژانویه ی۲۰۰۰
تشكیل اكثریت پارلمانی طرفدار رئیس جمهور در شوری عالی اوكرین با هدف حمیت از اصلاحات مورد نظر رئیس جمهور.

آوریل ۲۰۰۰

برگزاری همه پرسی قانون اساسی با هدف یجاد برخی اصلاحات در قانون اساسی اوكرین با هدف افزیش اختیارات رئیس جمهور در برابر شوری عالی اوكرین.

۳۱ مارس ۲۰۰۲
برگزاری دور چهارم انتخابات شوری عالی اوكرین.

کیف در جنگ دوم جهانی

در اولین روزنامه هی اعلام جنگ میان شوروی و آلمان نازی شهر كیف از سوی هواپیماهی آلمان نازی بمباران گردید.

ین شهر در سال ۱۹۴۱ به تصرف نیرو هی آلمانی در آمد و بیش از ۱۹۵ هزار سكنه ین شهر از سوی سربازان نازی قتل عام شده و حدود ۲۰۰۰ كارخانه و مؤسسه ین شهر ویران گردید. ین شهر در سال ۱۹۴۳ از اشغال نیرو هی اشغالگر نازی خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 + چهارده =

فهرست
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ